söndag 17 augusti 2008

Sökande ombudsman ska förbättra bemötande

Att bemötas med respekt och förståelse för sin situation är av vikt i förvaltningar och deras arbete med mänskliga rättigheter. Under senare tid har det också blivit något som betonats i allt högre grad. Anledningen är enkel, det har varit si och så med det tidigare. En vän berättade i veckan hur det gick till när han skulle söka uppehållstillstånd i Sverige. Han hade fått ett jobb och sökte som medborgare i ett annat EU-land uppehållstillstånd på grund av arbete. På Migrationsverket tyckte man att han skulle söka på grund av anknytning till sin fru som är svensk medborgare. Men han insisterade på att få uppehållstillstånd på grund av sitt arbete. På verket sa man att man måste återkomma och eftersom han vid tidpunkten inte hade mobiltelefon gav han tjänstemannen sin frus telefonnummer. När han efter någon timme träffade sin fru sa hon att de ringt från verket och undrade om hon visste vad han gjorde, att han ville söka uppehållstillstånd på grund av arbete och inte anknytning. Det här var några år sedan och numera har Migrationsverket en sökandeombudsman.

Migrationsverketsrapport om deras Sökandeombusman: http://www.migrationsverket.se/pdffiler/verket/rapport2007-sokandeombudsmannen.pdf

Inga kommentarer: